z35W7z4v9z8w

2005-12-11

20051210 Baka Pepparkakshus

Idag var det min dag att tillsammans med mamma baka pepparkakor, och jag skulle baka ett pepparkakshus.


Mamma tog på sig sitt förkläde som hon använder när det närmar sig jul. Förresten så är det nog det enda förklädet som finns i huset.

Själv tog jag på mig mitt förkläde och satte igång att baka.

Jag är ett bakproffs och har mina egna verktyg som jag tar fram när det vankas julbak.

Det brukar bli riktigt kladdigt när jag sätter igång, men som tur är vet pappa hur dammsugaren fungerar.

Pappa klippte ut mallar som vi använde för att skära ut bitarna till pepparkakshuset.

Och när alla bitar var utskurna var det dags att grädda dem.

Till slut var pepparkakshusets alla bitar klara, och vi var redo att sammanfoga dem.

Så här såg huset ut när vi hade satt ihop bitarna. Nu återstår det bara att garnera huset, men det får vi göra en annan dag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar